Sprawozdanie 2005
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku
CZĘŚĆ I
I. Zagadnienia ogólne
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : elbląski, braniewski, ostródzki, iławski, nowomiejski oraz miasto Elbląg – na prawach powiatu wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
II. Obsada kadrowa Kolegium
A. Kolegium składa się z 19 członków : 7 etatowych i 12 pozaetatowych.
Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 7 |
wyższe administracyjne 0 |
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : | ||||||
Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 4 |
wyższe administracyjne 5 |
wyższe inne : (przykładowo)
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
B. Wśród członków Kolegium są 3 osoby posiadające uprawnienia radcowskie.
C. Biuro Kolegium składa się z 7 osób, z których większa część posiada wykształcenie wyższe.
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu mieści się w Elblągu, przy ul. Związku Jaszczurczego Nr 14A , w budynku własności Skarbu Państwa. Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ), fachowe programy komputerowe i niezbędną literaturę fachową należy ocenić jako dobry.
CZĘŚĆ II
I. Statystyka spraw
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją – 2.024
- w tym spraw :
- 1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją* - 220
- 2) wpływ spraw w roku objętym informacją. – 1.804
- 3) odwołania od decyzji Marszałka województwa - ------
/* - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją, ale nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia, tylko w roku objętym informacją;
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1. Liczba spraw administracyjnych - 1.954
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Ilość spraw | ||||||
1. |
Objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej, w tym :
|
423 | ||||||
2. |
działalność gospodarcza |
2 | ||||||
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
112 | ||||||
4. |
pomoc społeczna |
340 | ||||||
5. |
świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna |
414 | ||||||
6. |
oświata ( stypendia, pomoc materialna itd. ) |
148 | ||||||
7. |
dodatki mieszkaniowe |
166 | ||||||
8. |
gospodarka nieruchomościami , w tym :
|
81 | ||||||
9. |
ochrona środowiska |
38 | ||||||
10. |
ochrona przyrody i ochrona zwierząt |
----- | ||||||
11. |
ochrona gruntów rolnych i leśnych |
4 | ||||||
12. |
odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
3 | ||||||
13. |
prawo wodne |
5 | ||||||
14. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe |
------ | ||||||
15. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
4 | ||||||
16. |
prawo o ruchu drogowym |
47 | ||||||
17. |
drogi publiczne, transport drogowy |
36 | ||||||
18. |
dostęp do informacji publicznej |
3 | ||||||
19. |
prawo górnicze i geologiczne |
----- | ||||||
20. |
zatrudnienie socjalne |
----- | ||||||
21. |
prawo łowieckie |
----- | ||||||
22. |
egzekucja administracyjna |
37 | ||||||
23. |
bezpieczeństwo imprez masowych |
----- | ||||||
24. |
inne, pozostałe |
91 |
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 70
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. - ------
II. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją/* - 1.636
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku/** - 388
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw | ||||||||||||||||||
1. |
sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :
|
1.103 | ||||||||||||||||||
2. |
sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :
|
275 | ||||||||||||||||||
3. |
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
30 | ||||||||||||||||||
4. |
sprawy niepodlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (art. 64 § 3 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa |
177 |
/* - dot. spraw, które zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją (a nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia) oraz te, które wpłynęły w roku objętym informacją oraz były w nim rozpatrzone
/** - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją
III Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem - 51
5. Charakterystyka orzeczeń :
Lp. |
Sposób załatwienia wniosków |
Ilość spraw |
1. |
oddalenie wniosku |
5 |
2. |
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty |
------ |
3. |
ugoda |
43 |
4. |
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku |
------ |
5. |
umorzenie postępowania |
3 |
6. |
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia |
------ |
7. |
inne |
------ |
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - ------
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium/* - 19
/* - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją
CZĘŚĆ III
I. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ogółem - 99
wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 7,18 %
II. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ogółem - 1
III. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Popsa, ogółem - 4
IV. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Olsztynie, ogółem /* - 91
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /** :
- 2000r. – --------
- 2001r. – -----
- 2002r. – -----
- 2003r. – -----
- 2004r. – 25
- 2005r. - 66
5. Prawomocne rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na orzeczenia Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
34 |
2. |
oddalenie skargi |
32 |
3. |
uchylenie decyzji lub postanowienia |
21 |
4. |
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia |
----- |
5. |
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia |
----- |
6. |
umorzenie postępowania |
4 |
B. Prawomocne rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
1 |
2. |
oddalenie skargi |
----- |
3. |
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu |
----- |
4. |
umorzenie postępowania |
----- |
V. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 7
wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją - 7,69%
VI. Liczba skarg kasacyjnych rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem /* - 7
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /** :
- 2004r. – 4
- 2005r. - 3
5. Rozstrzygnięcia NSA dotyczące skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi – art. 180 Popsa |
----- |
2. |
oddalenie skargi – art. 184 Popsa |
5 |
3. |
uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa |
1 |
4. |
uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa |
1 |
5. |
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa |
----- |
6. |
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa |
----- |
VII. Liczba zażaleń na postanowienia WSA skierowanych w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - -------
VIII. Liczba zażaleń rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem /* - ------
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /** :
- 2004r. – -----
- 2005r. - ------
Lp. |
Sposób załatwienia zażalenia |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie zażalenia – art. 180 Popsa |
------- |
2. |
oddalenie zażalenia – art. 184 Popsa |
------ |
3. |
uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa |
------ |
4. |
uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa |
------ |
5. |
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie zażalenia – art.189 Popsa |
------ |
/* - w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez sąd w roku objętym informacją, bez względu na to, kiedy skarga została przesłana do sądu
/** - chodzi o rok, w którym skarga została przesłana do sądu
CZĘŚĆ IV
I Wybrane problemy orzecznictwa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu.
W 2005 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu wpłynęły ogółem 1804 sprawy, co łącznie z 220 sprawami pozostałymi do rozstrzygnięcia z 2004 r. stanowiło 2024 sprawy.
Wpływ spraw w 2005 r. znacznie się zwiększył w stosunku do 2004 r.; był większy o 367 spraw (tj. o 25,5 %). Tylko 70 spraw dotyczyło aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste. Pozostałe 1954 – to sprawy administracyjne.
W strukturze spraw administracyjnych dominowały – podobnie jak w latach ubiegłych – sprawy z zakresu pomocy społecznej – 340 spraw (17,4 %) oraz sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej – 414 spraw (21,2 %). Wysoki odsetek stanowiły sprawy objęte przepisami ustawy Ordynacja podatkowa – łącznie 423 sprawy (21,6 %). Poważny odsetek spraw stanowiły dodatki mieszkaniowe (8,5 %), stypendia i pomoc materialna dla uczniów (7,6 %), sprawy z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (5,7 %) oraz sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami (4,1 %).
Znaczna liczba spraw z zakresu pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej (łącznie 754 sprawy, czyli 38,6 % ogółu spraw administracyjnych) wynika z problemów nurtujących znaczną część społeczeństwa województwa (na terenie objętym orzecznictwem Kolegium w Elblągu). Liczba odwołań w tym zakresie jest pochodną liczby osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, ze świadczeń rodzinnych oraz z zaliczki alimentacyjnej. Oznacza to, że spory odsetek osób i rodzin uzyskuje dochody poniżej kryterium dochodowego. Utrzymująca się nadal wysoka stopa bezrobocia ma zdecydowany wpływ na warunki życia stosunkowo znacznej liczby rodzin i osób.
Niemniej jednak należy mieć tę świadomość, że w praktyce występują także nieodosobnione przypadki „ukrywania” rzeczywistych dochodów, uzyskiwanych z prac dorywczych bądź z prac podejmowanych poza granicami kraju.
Część środowisk korzystających z pomocy społecznej (a także ze świadczeń rodzinnych) charakteryzuje się postawami roszczeniowymi i nie przejawia większego zaangażowania w dążeniu do poprawy sytuacji własnej i swoich rodzin. Dla tych środowisk charakterystyczne jest przeświadczenie o obowiązku wspierania ich świadczeniami z pomocy społecznej bądź też świadczeniami rodzinnymi.
Jednakże część osób i rodzin bytuje w warunkach faktycznie trudnych, na granicy ubóstwa, bez realnych możliwości ich poprawy we własnym zakresie.
Generalnie można stwierdzić, że organy pierwszej instancji, właściwe w sprawach pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, kierują pomoc do rodzin i osób faktycznie wymagających wsparcia, z wyraźnym ukierunkowaniem na potrzeby dzieci oraz osób starszych i chorych. Świadczy to o dobrym rozeznaniu rzeczywistych potrzeb. Ograniczone środki finansowe, pozostające w budżetach tych organów nie pozwalają na zabezpieczenie wszystkich zgłaszanych potrzeb, zwłaszcza w zakresie przyznawanych zasiłków celowych i okresowych.
Obowiązująca już drugi rok ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych mimo kilkakrotnych nowelizacji nadal rodzi szereg kontrowersji w orzecznictwie (zarówno administracyjnym jak i sądowo – administracyjnym).
Znowelizowany art. 32 ust. 1 tej ustawy daje możliwość zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji administracyjnej, na mocy której strona nabyła prawo do świadczeń rodzinnych. Niemniej nadal występują rozbieżności w orzecznictwie, np. w zakresie stosowania art. 5 ust. 3, czy też art. 12 (który stracił moc z dniem 31 grudnia 2005 r.). W ocenie Kolegium nowelizacja tej ustawy – ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych – stanowi istotną i oczekiwaną zmianę przepisów. Mimo to przepis art. 3 pkt
Stosunkowo krótki okres obowiązywania ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej nie pozwala na gruntowną ocenę jej unormowań. Z praktyki orzeczniczej wynika jednakże, że zmiany wymaga przynajmniej definicja „bezskuteczności egzekucji” (art. 2 pkt 1). Aktualnie obowiązujące przepisy nie umożliwiają przyznania zaliczki alimentacyjnej osobie uprawnionej, w sytuacji gdy egzekucja świadczeń alimentacyjnych nie mogła być wszczęta (np. z uwagi na brak możliwości wykonania na terenie obcego państwa wyroku sądu polskiego zasądzającego alimenty, bądź w przypadku nieznanego miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego). Nowelizację tej ustawy zapowiedziało już Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Organy orzekające w tych sprawach (zarówno w pierwszej instancji jak i organy odwoławcze) oczekują z nadzieją jasnych i precyzyjnych rozwiązań, eliminujących występujące rozbieżności orzecznicze i umożliwiających wspieranie przede wszystkim rodzin wychowujących dzieci (zwłaszcza rodzin wielodzietnych).
Stosunkowo duży odsetek spraw podatkowych dotyczy nadal umorzeń zaległości podatkowych bądź innych ulg w realizacji zobowiązań podatkowych. Ma to swoje podłoże (w pewnej mierze) w istniejącym ubóstwie niektórych środowisk. Jednakże nie można pominąć i takich postaw podatników (w tym także przedsiębiorców), którzy traktują terminowe płacenie podatków nie jako swój obowiązek lecz jako przejaw „dobrej woli”. Żądania przyznania ulg w płaceniu podatków bądź żądania umorzeń zaległości podatkowych są niejednokrotnie nieuzasadnione sytuacją podatnika, powołującego się nie na okoliczności szczególne (nadzwyczajne zdarzenia losowe) lecz okoliczności wynikające z określonych decyzji własnych (np. zakres i rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, dobór kontrahentów, egzekwowanie wierzytelności).
W zakresie ustalania i określania zobowiązań podatkowych największe kontrowersje rodzi opodatkowanie budynków, budowli i gruntów będących w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, gdy przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych (art.
Struktura rozstrzygnięć Kolegium w zakresie pozwalającym na ocenę prawidłowości orzecznictwa organów pierwszej instancji przedstawia się następująco:
1. Decyzje i postanowienia utrzymujące w mocy zaskarżone rozstrzygnięcia stanowiły 40,3 % ogółu tych rozstrzygnięć (w 2004 r. – 50,1 %);
2. Rozstrzygnięcia reformacyjne – 12,1 % (w 2004 r. – 11,5 %);
3. Rozstrzygnięcia kasacyjne – 42,2 % (w 2004 r. – 34,4 %);
4. Stwierdzenia nieważności decyzji – 4,4 % (w 2004 r. – 3,6 %).
Przedstawione wyżej wskaźniki (i dane w części statystycznej) świadczą o sporym odsetku rozstrzygnięć organów pierwszej instancji, które musiały zostać zmienione lub uchylone – z różnych przyczyn jako nietrafne bądź niezgodne z przepisami prawa materialnego a zwłaszcza prawa procesowego.
Na koniec 2005 r. pozostało do rozstrzygnięcia przez Kolegium 388 spraw. Oznacza to, że w 2005 r. Kolegium załatwiło 80,8 % spraw, które wpłynęły w tym roku i pozostały do rozpatrzenia z 2004 r. Większy odsetek spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec 2005 r. wynika przede wszystkim z tego, iż wzrost wpływu spraw nastąpił w IV kwartale tego roku (zwłaszcza w miesiącach listopad – grudzień). Wyraźnie zmniejszył się wskaźnik zaskarżalności rozstrzygnięć Kolegium do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. W 2005 r. zostało zaskarżonych 99 spraw, co stanowi 7,2 % rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu (w 2004 roku zaskarżone zostały 123 decyzje i postanowienia, czyli 10,4 %). Tylko jedna skarga dotyczyła bezczynności Kolegium i została przez Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucona.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie rozpatrzył w 2005 r. łącznie 91 skarg (w tym 25 skarg z 2004 r. i 66 skarg z 2005 r.). WSA odrzucił 34 skargi (37,4 %), oddalił 32 skargi (35,2%), uchylił decyzję bądź postanowienie w 21 sprawach (23 %) oraz umorzył postępowanie w 4 sprawach (4,4 %).
Kolegium wniosło 7 skarg kasacyjnych od wyroków WSA (2 skargi zostały wniesione przez strony). Kolegium nie jest w żadnej mierze uprawnione do oceny orzecznictwa WSA, niemniej najbardziej kontrowersyjne wyroki stanowiły przedmiot skarg kasacyjnych.
Okres 2005 r. był w działalności Kolegium dalszym etapem doskonalenia własnego orzecznictwa oraz dalszego rozszerzania funkcji instruktażowej tego orzecznictwa w stosunku do organów pierwszej instancji. Członkowie Kolegium ustawicznie podnosili także własne kwalifikacje poprzez poszerzanie znajomości prawa, orzecznictwa sądów administracyjnych oraz Trybunału Konstytucyjnego, wszelkich dostępnych komentarzy, pism urzędowych, glos do wyroków, a także poprzez udział w szkoleniach tematycznych własnych (Kolegium w 2005 r. zorganizowało takie dwa własne szkolenia) oraz organizowanych przez inne kolegia. Ważnym elementem samokształcenia jest szeroka wymiana doświadczeń między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, w zakresie której istotną rolę pełni Krajowa Reprezentacja Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.
Działania Kolegium były ukierunkowane zwłaszcza na:
1. Ustawiczne podnoszenie poziomu uzasadnień wydanych rozstrzygnięć, ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji instruktażowej dla orzecznictwa organów pierwszej instancji;
2. Pełne zabezpieczenie uprawnień procesowych stron postępowania wraz z udzielaniem szerokiej informacji o okolicznościach mających wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków;
3. Dalsze rozszerzanie postępowań wyjaśniających prowadzonych w toku postępowań odwoławczych (liczne rozprawy administracyjne, przeprowadzanie dowodów z oględzin, z przesłuchania świadków i stron w trybie art. 86 K.p.a. lub w trybie art. 199 Ordynacji podatkowej);
4. Dalsze harmonizowanie orzecznictwa poszczególnych składów Kolegium, orzekających w rodzajowo podobnych sprawach.
II. Kontrole zewnętrzne
W roku 2005 w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Elblągu nie były przeprowadzone kontrole.